In het laatste weekend van november was het feest op de plas! De gouden editie van de Boterletter werd gehouden op 29 en 30 november. Voor het eerste maal deed de Drakenklasse mee met maar liefst 5 boten. De Optimistenklasse had dit jaar 63 deelnemers en was de grootste klasse. Deze editie voeren er 16 verschillende klassen mee!
De Solingen, Draken, Laser Masters en Standaard hebben allen 3 wedstrijden gevaren. Vanwege winddraaiingen en gebrek aan wind op zondag hebben de overige klassen 2 wedstrijden gevaren. Onder de winnaars in de verschillende klassen waren een flink aantal RZV leden, zoals Benny & Jan, Jurriaan, Jasper, Tim, Zeger, Rinse, Serge en Hero. De winnaars van deze editie kregen, naast de traditionele boterletter, een prijs uit de accessoire- en kledinglijn van Magic Marine. Samen met Sailcenter is Magic Marine sponsor voor de 50e, 51e en 52e editie. Buko Infrasupport verzorgde, evenals de afgelopen 8 edities, de afzettingen, hekken en bebording.
Dit jaar was er een evenementenwebsite, deboterletter.nl, werden de belangrijkste mededelingen gepost op Facebook en Twitter en schoten de mannen van Dronies.nl mooie beelden van de wedstrijden op zaterdag. Thijs heeft dit jaar een aantal leuke foto’s gemaakt. Ook maakte het Watersportverbond een filmpje van het evenement.
Dankzij de vele vrijwilligers was deze jubileum editie fantastisch! Mede dankzij de hulp van de buurverenigingen en Stichting Plons is de logistiek rondom het evenement soepeltjes verlopen. De deelnemers konden gemakkelijk uitladen en parkeren dankzij de hulp van Hans, Marieke en Lilian. Op het startschip zorgden Jasper, Margreet, Norbert, Marrit, Dewi en Remco voor vloeiende startprocedures. Marieke, Lilian en Danielle waren contrafinish en hielpen Hanneke, Judith, Barbara, Monica en Robert met het finishen. Henny en Yvonne verzorgden de uitslagen. Op de plas was alles in kannen en kruiken dankzij de hulp van Jan Huib, Frieda, Jeff, Sean, Wieger Piet, Rick, Thijs, Michel, Jan, Norbert, Mark en Jip. De boterletters werden bij de sponsor Buko afgeleverd door Margreet en de gesponsorde portofoons werden door Jan opgehaald en weggebracht. Het enige protest van het evenement is vakkundig afgehandeld door Theo, Margriet en Frans.
We zijn blij met de hulp van alle vrijwilligers en hebben extra veel waardering voor de mannen en vrouwen die elk jaar helpen met het afbouwen op zondagmiddag. En zo als elk jaar nemen wij ons voor om een zeer gedetailleerd draaiboek te maken voor opvolgers en om de evenementen vergunning al voor de zomer aan te (laten) vragen. Zal het in 2015 (28 en 29 november) dan toch lukken?
Remco en Karin de Goederen