De RZV-vlet vaart weer in volle glorie rond op de Kralingse Plas. De projectgroep “red de RZV-vlet” is ontbonden. Namens de projectgroep wensen wij de RZV en de gebruikers van de vlet veel en mooi vaarplezier.
Wat ging er allemaal vooraf?
Midden in het vaarseizoen 2014: Alfred krijgt de vraag: “de RZV-vlet doet het niet meer. Kan jij er eens even naar kijken?”
Kijken blijkt uiteindelijk “de handen uit de mouwen” want de startmotor heeft door ouderdom de geest gegeven. Een klusje van niets…. totdat de motor met een gemonteerde revisie startmotor weer kan starten. Er blijkt meer aan de hand (niets “even”) en dat resulteert in een kop revisie. De Volvo Penta diesel doet het daarna weer, maar tijdens deze klus blijkt er wel meer aan te komen aan reparaties. Het dieseltje is duidelijk “end-of-life” en wordt dan ook op de “to-do” lijst gezet. Maar voorlopig kan de vlet weer gebruikt worden.
Zoals altijd met oude boten, begint de vlet zelf ook ouderdomsverschijnselen te vertonen (bouwjaar 1975). Hans Delhaas moet een paar keer noodreparaties aan de vloer en banken doen om de vlet in de vaart te houden. Ook het dieseltje begint weer kuren te krijgen. Nog niet merkbaar voor de gebruikers van de vlet, maar toch. Tezamen met versleten schroefaslagers en keerkoppeling dringt de vraag op: “Wat te doen?”
Tijdens de najaarsledenvergadering 2016 worden de leden voor de keuze gesteld:
Of de huidige RZV vlet gaat eruit en er wordt naar een “nieuwe” tweedehands gekeken, of onze vlet wordt opgeknapt. Maar dan moeten er wel leden helpen. Uiteindelijk kiezen de leden voor behoud en opknappen en steken er ook direct leden hun hand op om het project te dragen.
Project “Red de RZV-vlet” zal starten direct na het Boterletterweekend. Onderwijl ontstaat er een plan om in plaats van een nieuwe diesel te plaatsen, de vlet om te bouwen op volledig elektrische aandrijving.
December 2016 wordt gebruikt om de oude motor uit de vlet te hijsen en het volledige interieur, inclusief betonnen ballast eruit te slopen. Echt alles gaat eruit, ook de schroefaskoker. Er blijft alleen een polyester romp over.
Ook tijdens het sloopwerk komen er nog enkele “verborgen gebreken” in de vorm van gaatjes in de romp achter het beton (daarom moest er o.a. zoveel gelenst worden) en nogal wat osmose in het onderwaterschip aan het licht.
Nadat Hans Delhaas geholpen werd met de verhuizing van de werkplaats in de garage van de FD-loods, kan de vlet erin en begonnen worden met opbouwen.
Omdat er eerst gestart moet worden met een volledig nieuwe aandrijflijn opbouwen, gaat de bouwploeg aan de slag met de osmose aan de buitenkant.
Na uren schuurwerk, kilo’s epoxy, vele vierkante meters hechthout, honderden schroeven, meters polyester matjes, liters lijm, heel veel koffie, vele uren overleg, tientallen meter kabels, pijnlijke ruggen, vermoeide spieren (door het niet altijd ergonomisch kunnen werken) en heel veel geduld en passie, kan de vlet in het voorjaar 2017 het water in voor de eerste proefvaarten. De proefvaarten verlopen naar wens. Om de vlet tijdens het vaarseizoen 2017 voor alle activiteiten in te kunnen zetten, wordt er besloten om het afwerken en schilderen van de buitenkant uit te stellen tot winter 2017-2018.
Winter 2017-2018:
De RZV vlet wordt weer op de kant gehesen en de bouwploeg begint met schuren aan de buitenkant. Onderwijl worden er nog kleine onvolkomenheden aan de binnenkant opgelost.
Na een reisje naar Jachtwerf Vial waar Jip Noordermeer de strak geschuurde buitenkant een nieuwe lik verf geeft, worden terug op de RZV een nieuwe kabelaring en stickers geplaatst………… Eindelijk klaar!
Het projectteam “Red de RZV-vlet” kan met gepaste trots worden opgeheven.
Natuurlijk gaan we mensen vergeten te bedanken, want soms was het alleen een uurtje helpen toen de bouwploeg het even niet meer wist (Jan Mani), of er een messing dekdoorvoer (2x !) gedraaid moest worden (Fred Kats), of “alleen” geholpen heeft met het eerste verschrikkelijke sloopwerk in een snijdende oostenwind (Marijn Romer), of liters koffie bracht (Robert Lubbers), of ……… iedereen die gewoon even langs kwam voor een praatje en belangstelling toonde.
De harde kern bouwploeg bestaande uit Han de Goederen, Leon van Woerkens en Norbert Dieleman wil ik heel hartelijk danken voor het prachtige resultaat en de mooie samenwerking. Ik heb ervan genoten om dit project samen met jullie te mogen doen. De RZV-vlet kan er weer jaren tegenaan.
Nog twee laatste opmerkingen: Het idee om de vlet uit te rusten met een elektrische aandrijving (RZV-bestuur nog bedankt voor het vertrouwen) heeft naast een mooi milieuaspect voor de Kralingse Plas, ook geresulteerd in een vervolg bij de vereniging. Het bestuur heeft namelijk doorgepakt en er liggen een groot aantal zonnepanelen op de FD-loods, waardoor niet alleen de accu’s van de vlet met behulp van zonne-energie worden opgeladen, maar de RZV zelf voor 75% in haar elektrisch behoefte kan voldoen.
En als laatste: Het bestuur heeft ook besloten dat de vlet een naam krijgt: “Hein”.
Tekst: Alfred den Boestert