Een nieuwe naam voor de Laser.
Toen de International Laser Class Association (ILCA) met succes campagne voerde om de Laser voor 2024 te behouden voor eenmansboot dames en heren werd besloten om niet meer afhankelijk te zijn van de drie officiële bouwers van de boot.
Het merknaam “Laser” had een monopoliepositie en voldeed niet aan de eisen van de vrije markt.
Daarbij komt ook dat er de laatste 10 jaar veel vraag naar boten was en dat deze niet te leveren waren. Er waren ook problemen met het controleren van de bouwers. Kortom, een hoop problemen.
Om te voldoen aan de Europese regelgeving heeft World Sailing toen vereist dat de boot door iedere bouwer geproduceerd en verkocht kan worden mits deze voldoet aan de noodzakelijke technische kwalificaties en wettelijke vereisten.
In 2020 werden zeven nieuwe bouwers aangekondigd en wijzigde de naam van de Laser naar ILCA Dinghy.
In Europa zijn dat de bouwers Ovington (UK), Nautivela (It) en Devoti (Pol).
De Laser standaard heet nu ILCA 7, de radiaal ILCA 6 en de 4.7 ILCA 4.
Maar kun je nu nog wel wedstrijden varen in een “Laser”?
Laser Performance bouwt nu nog wel boten maar de boten met een zeilnummer na 217.250 krijgen niet het ILCA en World Sailing vignet en zijn dus geen officiële boten meer. Zonder dat vignet kun je niet meedoen aan de officiële nationale en internationale wedstrijden die ILCA uitschrijft (Nederlandse kampioenschappen, EK’s, WK’s etc).
Voor onze WA-wedstrijden is het dus helemaal geen probleem. En wil je toch meedoen aan een officiële wedstrijd en heb je een boot met een zeilnummer lager dan 217.250 dan is er ook geen reden voor paniek.
Koop je echter een nieuwe boot en wil je officiële wedstrijden varen, let dan goed op het geldige vignet.
Wil je meer weten hierover? Lees dan onderstaande artikels waarin e.e.a. uitgebreid wordt uitgelegd met o.a. ook de historie van de Laser.
https://www.sailingscuttlebutt.com/2020/01/15/past-present-and-future-of-laser-class/
https://www.zeilwereld.nl/wedstrijdzeilen/toekomst-laser-klasse-verleden-tijd/