(van onze verslaggever binnen- en buitenland)
Koud 1 uur terug op Nederlandse bodem mocht Duko aan ons uitleggen waarom hij de Medal Race had gemist. Net zoals Max de pers onmiddellijk te woord moet staan en uitleggen waarom zijn motor het opgaf, zo hingen wij ook meteen aan de lijn om uitleg te vragen.
Maar volgens Duko deed de motor het prima en was de boot verder in orde alleen had hij het zelf iedere dag in de 2e race laten afweten. De eerste pot ging meestal uitstekend, de tweede heel matig. Start en 1e kruikrak waren bepalend: goed om de ton, goed resultaat. Nooit afgezakt na een eerste goede ronding. Duidelijk dat je dan consequent met de allerbeste mee kan. Alleen continuïteit van hoog niveau bij start en 1e rak ontbrak nog.
Ieder dag 15 tot 30 knopen. Lekker fysiek aan de bak dus. Maar dat ging prima.
Eerste 2 dagen aflandige wind, wat verder uit de kust met trage golven waar je voor de wind in kon vastlopen. Lastig. 3e dag wat dichter bij land en kortere golven: veel sturen en bewegen.
Daarna aanlandige wind met langere, vloeiende golven. Dan ‘gewoon’ hard hangen volgens Duko.
18e In een veld met 160 zeilers die allemaal de voor Spelen gaan is natuurlijk erg knap.
Maar zoals Duko zelf constateerde: “vorige jaar was ik er misschien wel tevreden mee geweest; nu niet. Dit was echt mijn minimale niveau”.
Na een wedstrijdserie volgt er (ter plaatse) altijd een korte evaluatie.
Na enkele dagen gaan ze (coaches/zeilers) nog eens in alle rust de serie doornemen en sterkte/zwakke punten bespreken. Dat vindt komende week plaats.
Nu 2 dagen vrij, dan 3 dagen een soort “Kamp van Koningsbruggen” (locatie en activiteiten worden vooraf niet bekend gemaakt) om de mentale hardheid op de proef te stellen, dan weer trainen in Scheveningen om op de WK (eind Mei) in topvorm te zijn.
Uitslagen Sofia Cup:
https://www.trofeoprincesasofia.org/en/default/races/race-resultsall